Copilarie si societate

thumb
Preț: 59,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2015

DESCRIERE

Copilarie si societate - Erik H. Erikson

Identitate vs confuzie de rol

Odată cu stabilirea unei bune relaţii iniţiale cu lumea aptitudinilor şi uneltelor şi cu începutul pubertăţii, copilăria pro-priu-zisă ia sfârşit. Incepe tinereţea.

In timpul pubertăţii şi al adolescenţei, toate formele de identitate şi continuitate anterior sigure sunt mai mult sau mai puţin puse din nou la îndoială, datorită atât rapidităţii cu care creşte corpul, care o egalează pe cea din copilăria timpurie, cât şi factorului nou reprezentat de maturitatea genitală.

Tinerii în proces de creştere şi dezvoltare, confruntaţi cu schimbarea fiziologică radicală dinăuntrul lor si cu sarcinile concrete de adult care se întrevăd, sunt acum preocupaţi mai presus de toate de imaginea pe care o au în ochii altora prin comparaţie cu propria imagine de sine, precum şi de întrebări referitoare la modul în care rolurile şi aptitudinile cultivate anterior pot fi corelate cu prototipurile ocupaţionale curente.

Aflaţi în căutarea unui nou sentiment de continuitate şi identitate, adolescenţii sunt nevoiţi să reia multe dintre luptele din anii precedenţi, chiar dacă, pentru a realiza acest lucru, ei atribuie în mod artificial rolul de adversari unor persoane pe deplin bine intenţionate şi sunt oricând pregătiţi să adopte idoli şi idealuri de lungă durată ca garanţi ai unei identităţi definitive.

Integrarea care are loc în acest stadiu sub forma identităţii Eului este, aşa cum am arătat, mai mult decât suma identificărilor din copilărie. Este experienţa acumulată prin abilitatea Eului de a integra toate identificările cu vicisitudinile libidoului, cu aptitudinile dezvoltate prin cultivarea însuşirilor native si cu oportunităţile oferite sub forma rolurilor sociale.

Sentimentul identităţii Eului este astfel încrederea dobândită în identitatea dintre instanţele personale de-a lungul timpului şi în continuitatea a ceea ce propria persoană înseamnă pentru ceilalţi, reliefată în promisiunea tangibilă a unei „cariere".

Pericolul la acest stadiu este confuzia de rol. Atunci când aceasta are loc pe baza unei îndoieli anterioare puternice cu privire la propria identitate sexuală, episoadele delincvente şi cele incontestabil psihotice sunt obişnuite.

Când sunt diagnosticate şi tratate corect, aceste incidente nu au aceeaşi semnificaţie fatală pe care o au la alte vârste. Dar în cele mai multe cazuri, ceea ce îi perturbă pe tineri este inabilitatea de a găsi o identitate ocupaţională.

Pentru a păstra un oarecare echilibru interior, ei se supraidentifică temporar, până la o aparentă pierdere completă a identităţii, cu eroii găştilor sau ai mulţimilor. Acest fapt iniţiază stadiul „îndrăgostirii" care, în mod cert, nu este în întregime, sau nu în primul rând, unul de natură sexuală — cu excepţia cazurilor când moravurile o cer.

Dragostea adolescentină este, într-o măsură considerabilă, o încercare de a ajunge la o definiţie a propriei identităţi proiectând imaginea difuză despre propriul Eu asupra altcuiva şi văzând-o astfel reflectată şi clarificată treptat. Acesta este motivul pentru care conversaţia este o parte esenţială a iubirii tinere.

Tinerii pot de asemenea să fie deosebit de sectari şi de cruzi în excluderea tuturor celor care simt „diferiţi" prin culoarea....


DIN CUPRINS:

Gânduri târzii din 1985
Prefaţă la cea de-a doua ediţie
Prefaţa la ediţia întâi

Partea întâi. Copilărie şi modalităţi ale vieţii sociale

Capitolul 1. Relevanţă şi relativitate în istoricul de caz
1. O criză neurologică la un copil mic Sam
2. O criză de război la un soldat al mărind

Capitolul 2. Teoria sexualităţii infantile
1. Două episoade clinice
2. Libido şi agresivitate
3. Zone, moduri şi modalităţi

A. Gura şi organele de simţ
B. Organele de eliminare şi musculatura
C. Aparatul locomotor şi organele genitale
D. Pregenitalitate şi genitalitate

4. Moduri genitale şi modalităţi spaţiale

Partea a doua. Copilăria în două triburi amerindiene

Introducere la partea a doua
Capitolul 3. Vânători în prerie
1. Contextul istoric
2. Jim
3. Un seminar interrasial
4. Educaţia copiilor sioux

A. Naşterea
B. A lua şi a apuca
C. A ţine şi a da drumul
D. Două feluri de „cuceriri"

5. Supranaturalul
A. Dansul Soarelui
B. Călătoria vizionară
6. Rezumat

7. Un studiu ulterior

Capitolul 4. Pescari pe un râu cu somoni

1. Lumea yurok

2. Psihiatria copilului yurok

3. Educaţia copilului yurok

4. Rezumat comparativ

Partea a treia. Dezvoltarea Eului
Introducere la partea a treia

Capitolul 5. Eşecul timpuriu al Eului: Jean
Capitolul 6. Jucării şi raţiuni

1. Joc, muncă şi creştere
2. Toc şi vindecare
3. Inceputurile identităţii

A. Joc şi mediu social
B. Fiul unui bombardier
C. Identitatea negrilor

Limba:Romana
Pagini: 535
Dimensiuni: 14X21
Data aparitiei:2015

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0385 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.