Emotie si adaptare. O abordare cognitiva a proceselor afective
DESCRIERE
...Emotie si adaptare. O abordare cognitiva a proceselor afective
Pot fi înţelese emoţiile doar prin prisma factorilor individuali sau a condiţiilor externe?
Motivaţia are vreo influenţă asupra procesului emoţional?
Care este rolul relaţiei individ–mediu în acest proces?
…prin teoria cognitiv-motivaţional-relaţională, R. Lazarus oferă un răspuns integrativ acestor întrebări, subliniind funcţia centrală a proceselor emoţionale şi motivaţionale în adaptarea individului la mediu, atât în evenimentele cotidiene, cât şi în eforturile pe temen lung ale individului pentru a supravieţui, a se dezvolta şi realiza.
Prima parte a cărţii se centrează asupra aspectelor controversate din psihologia emoţiei, oferind astfel contextul pentru formularea teoriei cognitiv-motivaţional-relaţionale prezentată în detaliu în partea a doua a volumului, ale cărei principii sunt aplicate la fiecare din principalele emoţii pozitive şi negative.
În ultima parte a volumului este explorat modul în care emoţia influenţează pe termen lung trei tipuri de rezultate adaptative: sănătatea somatică, starea subiectivă de bine şi funcţionarea socială.
Autorul reuşeşte să menţină un echilibru între stilul academic şi cel colocvial, pune accent pe claritatea exprimării şi pe numeroase ilustrări clinice sau experimentale, astfel încât cartea poate fi citită şi înţeleasă nu numai de studenţi şi psihologi, dar şi de persoane din alte domenii în care emoţiile ocupă un loc central în activitatea practicienilor – medicină generală, psihiatrie, asistenţă socială.
R. S. Lazarus a fost profesor de psihologie la University of California, Berkley şi este considerat de American Psychologist unul dintre cei mai influenţi psihologi.
A fost printre primii cercetători care au studiat stresul şi emoţia, în special din perspectiva relaţiei acestora cu cogniţia. A scris numeroase articole şi cărţi printre care Adjustment and Personality (1961), Patterns of adjustment (1976), Stress and emotion: A new synthesis (1999).
CUPRINS:
Prefaţă
Partea I: Contextul
Capitolul 1. Despre emoţie
Locul emoţiei în cadrul psihologiei
Distanţarea de behaviorismul radical şi afirmarea cognitivismului
Abordări privitoare la emoţie
Interacţiunea adaptativă, contextul propriu manifestării emoţiei
Aspectele controversate şi obiectivele unei teorii a emoţiei
Teoria, pe scurt
Rezumat
Capitolul 2. Aspecte controversate specifice cercetării, clasificării şi măsurării
Variabilele emoţiei
Ce sunt emoţiile?
Emoţiile: categorii sau dimensiuni
Caracteristicile universale ale răspunsului emoţional
Emoţii primare (de bază) şi secundare (derivate)
Un sistem provizoriu de clasificare a emoţiilor
Rezumat
Partea a II-a: Teoria cognitiv–motivaţional–relaţională
Capitolul 3. Relaţia individ–mediu, motivaţia şi procesul adaptativ
Raţiunile unei teorii relaţionale
Principiul motivaţional
Emoţia ca proces
Adaptarea
Inţuenţa relaţiilor individ–mediu asupra emoţiilor
Rezumat
Capitolul 4. Cogniţie şi emoţie
Explicaţii şi un scurt istoric
Evaluarea
Cum se ajunge la producerea unei semnificaţii
Rezumat
Capitolul 5. Controverse legate de cauzalitate
Similarităţi şi diferenţe la nivelul constructelor mentale
Cauzalitatea în cadrul procesului emoţional
Contextualismul şi mecanicismul în teoriile referitoare la emoţie
Trei controverse legate de rolul cauzal al cogniţiei
Caracteristicile biologice universale şi variabilitatea socioculturală la nivelul procesului emoţional
Emoţia ca sistem de variabile şi procese interdependente
Rezumat
Partea a III-a: Emoţiile specifice
Capitolul 6. Emoţiile negative şi incongruenţa în raport cu scopurile
Furia
Frica–anxietatea
Vinovăţia–ruşinea
Tristeţea
Invidia–gelozia
Dezgustul
Rezumat
Capitolul 7. Emoţiile pozitive (situaţie congruentă în raport cu scopurile) şi problematice
Fericirea/bucuria
Mândria
Iubirea/afecţiunea
Împăcarea
Emoţiile problematice
Rezumat
Partea a IV-a: Dezvoltarea emoţională
Capitolul 8. Dezvoltarea individuală
Abordările studiilor despre relaţia mamă–copil în primii ani de viaţă
Teoriile dezvoltării emoţionale
Temperamentul ca factor biologic
Procesele de învăţare şi de dezvoltare emoţională
Teoria şi cercetarea asupra dezvoltării cognitiv-emoţionale
Privire de ansamblu asupra dezvoltării procesului emoţional
Rezumat
Limba: romana
Nr.pagini: 688
An aparitie: 2011
Top 10
-Cărți noi
-- 28,00 leiPRP: 29,77 lei
- 30,00 lei
- 22,00 lei
Promoţii
-- 23,00 leiPRP: 27,15 lei
- 29,00 leiPRP: 32,60 lei
- 22,00 leiPRP: 25,00 lei
RECENZII