Horea in grumaz. Inger pazitor si ispita
DESCRIERE
Horea in grumaz. Inger pazitor si ispita
Grigore Lese
Cartea pe care am scris-o este una de împăcare. Cartea drumului meu de cunoaștere și înțelepciune, în care horea mi-a fost și înger păzitor, și ispită.
Mulți oameni se întreabă dacă valorile trecutului vor rezista în avatarurile mileniului trei. Astăzi, prezentul este hodorogit.
Vătămat de trecut, este umil, neînsemnat și nevoiaș. Prezentul este ținut în derută, este rătăcit.
Raportarea permanentă la trecut a devenit un clișeu...
Fragmente din carte:
Talcuirea horii în grumaz
HOREA ÎN GRUMAZ E CA FOCUL: se aprinde, creşte, arde, se stinge. Şi nu ştii niciodată când începe şi când se gata. E dincolo de semne şi, uneori, dincolo de cuvânt. Sughiţ nu-i. Parcă nici cântec. Da ’ ce-i? Plâns? Poate...
Horea în grumaz, adâncată, cum o mai numesc ţăranii, este o melodie monotonă prin prefigurarea sunetelor apropiate. Are particularităţi şi însuşiri tăinuite, ascunse, sunete premergătoare care preced conturul melodic.
Glasul alunecă expresiv de la o treaptă la alta, creându-se intervale mai mici decât semitonul. Din când în când, glasul se rupe, este tăiat, înturnat.
Este o melodie vie ca focul şi aspră ca pământul, neîmpietrită, nemăsurată, cu erori şi spontaneităţi neaşteptate. Are suişuri şi coborâşuri, adânceşte expresivitatea, starea.
Zicerea este în om, se înnoieşte şi tensionează secţiunile melodice printr-o glăsuire succesivă a sunetelor. Melodia este o invenţie, o inspiraţie spontană, liberă, are caracter ornamental.
Horitorul intuieşte, fără să se bazeze pe indicaţii, pe tipare, pe canoane, dar alcătuirea melodică nu este ruptă de starea anterioară.
Ea vine din străvechime şi s-a întipărit în subconştient. Este o dispoziţie sufletească, horitorul îşi alege formulele după glas. Intervalele au sens expresiv.
Fragmentele muzicale sunt decupate în segmente scurte, predomina loviturile de glotă, contorsionările glasului, Caracterul melodiei este dat de contrastele si concordanţele intervalelor.
Alunecarea glasului în sus ţi în jos impune un impuls de moment, apoi glasul devine din nou tainic, desprins parcă din melodiile de ritual. Se glăsuieşte drept, fără înflorituri.
Se împleteşte glăsuirea melodică cu redarea nuanţată a textului, folosind accentele expresive, cutumă a hornului străvechi.
Câteodată, glasul armonios alunecă coborâtor spre treapta a V-a. Horitorul iese din hore brusc, ascunzându-se apoi în ea.
Răsturnarea tricordului oferă posibilitatea de a „înflori“ melodia diferit, creându-se astfel subtilităţi de un rafinament emoţional deosebit, asociate cu rodul contorsionărilor guturale...
DIN CUPRINS:
Despre această carte
RITMUL INIMII MELE
Taina horilor
Drumul horilor
Odihna horilor, horile pruncilor şi puii de hore
Negoţul cu trecutul
De la neînţelegere la nepăsare
Horile îmbătrânite
Agonia chibzuinţei şi a rostului lumii
HOREA ÎN GRUMAZ
Mărturisirea horii
Când horeşte omul?
Horitul se moşteneşte!
Umbleta folcloriştilor după hori
CE AM AFLAT DE LA ŢĂRANI, CE AM AFLAT DIN CĂRŢI
De la ţărani
Din cărţi
Intâi melodie, apoi poezie
ETIMOLOGIA, BAT-O VINA!
Unii spun că doina ar fi moştenită
Alţii zic că termenul doină ar fi de împrumut
Limba: romana
Nr.pagini: 144
Dimensiuni: 13X20
An aparitie: 2015
Top 10
-Cărți noi
-- 105,00 leiPRP: 111,00 lei
- 99,00 lei
- 118,79 leiPRP: 132,00 lei
Promoţii
-- 16,00 leiPRP: 18,00 lei
- 44,00 leiPRP: 49,00 lei
- 18,99 leiPRP: 19,99 lei
RECENZII