Intemeierea metafizicii moravurilor. Critica ratiunii practice
DESCRIERE
...pentru ca o morala construita pe baza a trei postulate, dintre care doua se afla deasupra relatiilor interumane poate fi interpretata ca unind inaltul ''cerului instelat'' , in care sunt proiectate aceste idei, cu libertatea sinelui invizibil rezident sub acesta.
Immanuel Kant a incheiat Critica ratiunii practice cu o concluzie ce sintetizeaza nu numai problematica practica de fata, dar si problematica celor doua opere practice prezentate in volumul de fata si chiar a intregii sale opere: Doua lucruri umplu sufletul cu admiratie mereu noua si crescanda si cu veneratie, cu cat mai des si mai perseverent se ocupa reflectia de ele: cerul instelat deasupra mea si legea morala in mine.
Acest dicton ne ofera atat posibilitatea interpretarii sale ca unificator al celor doua domenii ale investigatiei umane, respectiv al naturii si al moralitatii, dar mai ales ca datator de seama in totalitate asupra domeniului moralei. Rodica Croitoru
Fragment din carte:
…esentialul oricarei valori morale a actiunilor este, ca legea morala sa determine nemijlocit vointa.
Daca determinarea vointei se face conform legii morale, daca numai prin intermediul unui sentiment, de orice fel ar fi el, care trebuie presupus, pentru ca aceasta sa devina un temei suficient de determinare a vointei, prin urmare nu de dragul legii insesi: astfel actiunea va contine ce-i drept legaliate, dar nu moralitate.
Daca / asadar prin imbold se intelege temeiul determinant subiectiv al vointei unei fiinte, a carei ratiune nu este deja, in virtutea naturii sale, cu necesitatea conforma legii obiective, de aici va rezulta mai intai: ca vointei divine nu i se poate atribui bici un imbold, dar ca imboldul vointei umane nu poate fi niciodata altceva dacat legea morala, prin urmare temeiul determinat obiectivtrebuie sa fie intotdeauna in acelasi timp pe deplin numai el temeiul determinant subiectiv suficient al actiunii, daca aceasta nu poate sa indeplineasca doar litera legii, fara sa contina spiritul aceleiasi.
Astfel dupa cum in favoarea legii morale, si pentru a ii procura influenta asupra vointei, nu trebuie sa cautam in alta parte imbolduri care s-ar putea dispensa de acela al legii morale, fiindca totul ar produce o deosebita ipocrizie fara consistenta, si chiar da de gandit, lasarea alaturi de legea morala si conlucrarea altor cateva imbolduri.
Nu ne mai ramane decat sa determinam cu grija, in ce fel legea devine imbold, si atunci cand este, ce se petrece cu facultatea umana a dorintei ca efect al acestui temei determinant asupra aceleiasi...
………………………
Limba: Romana
Nr.pagini: 264
Dimensiuni: 17x24
An aparitie: 2013
Top 10
-Cărți noi
-- 35,70 leiPRP: 42,00 lei
- 40,80 leiPRP: 48,00 lei
- 40,80 leiPRP: 48,00 lei
Promoţii
-- 23,00 leiPRP: 27,15 lei
- 29,00 leiPRP: 32,60 lei
- 22,00 leiPRP: 25,00 lei
RECENZII