Oglinda lumii. O noua istorie a artei

thumbthumb
Preț: 169,90 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2007
Pagini: 495
Categoria: Carti Arta

DESCRIERE

Ce are un pergament chinezesc din Antichitate în comun cu o fotografie facuta de un paparazzi, sau o piatra din preistorie cu ultima creatie video?

Raspunsul ni-l ofera Julian Bell, calauza acestei calatorii imaginare admirabile, întreprinse de-a lungul mileniilor si de-a latul oceanelor lumii, pe firul unei naratiuni incitante din care este tesuta cea mai bogata istorie a artei din câte s-au povestit.

Facând parte din categoria sintezelor de istoria artei, Oglinda lumii, de Julian Bell, se diferentiaza de majoritatea lucrarilor anterioare prin faptul ca ofera, în spiritul erei globalizarii, si o perspectiva consistenta asupra unor spatii culturale altadata superficial cunoscute, sau chiar neglijate, atât de cercetatorul, cât si de publicul european.

Oglinda lumii este o istorie universala a artei si prezinta evolutii culturale din toate zonele lumii.

Volumul merge de la arta preistorica la cea contemporana, si vorbeste chiar si de lucrari de la începutul anilor 2000. Julian Bell pune arta în context istoric, social, politic, religios, filosofic, de civilizatie.

Oglinda lumii propune o viziune asupra reperelor istoriei artei, cu punerea în valoare a unor opere mai putin mediatizate, dar semnificative pentru anumite orientari artistice.

Julian Bell este pictor si profesor de istoria si teoria artei la London Art School

Fragment din Prefata Autorului

Oamenii spun povesti si creeaza obiecte fascinante. Uneori, povestile lor se refera tocmai la acele obiecte. Acest tip de naratiune, numita istoria artei, apare din dorinta cuiva de a se transpune în altcineva, într-o alta epoca si de a se minuna de ceea ce au realizat acele mâini. Pe lânga aceasta, istoricii de arta încearca uneori sa explice de ce felul în care sunt facute diferite obiecte se modifica în functie de timp si spatiu geografic. Acesta este scopul cartii de fata.

Povestirile de acest fel însa au o stângacie intrinseca. O opera de arta urmareste sa capteze si sa mentina atentia: o istorie a artei o proiecteaza mai departe, croindu-si drum pe tarâmul imaginatiei. Un studiu general de istoria artei, precum acesta, poate genera tensiuni acute. În fiecare moment, povestitorul si ascultatorul vor fi ispititi sa se opreasca mai mult si sa priveasca mai atent.

Pentru ce am continua atunci un asemenea proiect? Traim într-un amalgam de imagini. Strazile si ecranele din întreaga lume prezinta o învalmaseala de informatii vizuale diverse si disparate. Ochii nostri surprind o bolboroseala de citate artistice - Japonia secolului al XIX-lea, Franta secolului al XIII-lea, Roma secolului al XVI-lea, Australia aborigena - drept pentru care ar fi bine sa cunoastem macar vocabularul: ce si de unde a venit. Mai mult, ar fi bine sa-i cunoastem gramatica. Deci, care este legatura dintre aceste imagini? Cum sunt ele înradacinate în experienta altora? Avem noi oare ceva în comun cu cei care le-au creat?

Astfel de întrebari genereaza mai degraba povesti decât certitudini stiintifice. Povestea care urmeaza este narata de cineva din Anglia începutului de secol XXI, care încearca sa conecteze milenii de creatie si cele sase continente în care au fost faurite asemenea obiecte, sperând ca i-ar putea astfel oferi cititorului o baza pentru construirea propriei sale povesti. Aceasta carte se doreste a fi o introducere generala în problematica istoriei artei universale, mai degraba decât un set de concluzii despre ea, si nu este preocupata de definirea sau redefinirea a ceea ce poate fi numit arta, ci mai mult de descrierea continutului general acceptat al acesteia. Obiectivul îl constituie amploarea, mai degraba decât profunzimea, deschiderea, mai degraba decât rigoarea.

Metoda acestei carti ar putea fi însa considerata restrictiva. Voi tese asadar o poveste în jurul obiectelor a caror reproducere creeaza, dupa parerea mea, un efect vizual pregnant. Bineînteles, arta este mai mult decât o masa compacta de imagini usor de încadrat, chiar daca lucrurile pot aparea aici exact în acest fel. Admit asadar o nota de subiectivism. Am pornit sa scriu aceasta carte dupa ce mi-am petrecut cea mai mare parte a vietii ca pictor. Sunt obisnuit sa examinez un obiect dintr-o camera sperând ca el va capata o viata si un limbaj proprii. Privesc imaginile de aici într-un mod similar. Astfel, genul de arta asupra careia se concentreaza aceasta carte priveste mai putin ceea ce ne înconjoara - mediul, cladirile, decorul, ustensilele, îmbracamintea, podoabele - cât ceea ce ne confrunta, într-un fel sau altul - de la picturi la statuete si monumente. Linistea imaginilor izolate va introduce o alta limitare a discutiei. Nu voi analiza pe larg ce se misca dinaintea ochiului sau ce anume face ochiul sa se miste - un lucru care tinde sa marginalizeze nu doar desfasurarile spectaculare si arta video, ci si o multitudine de interactiuni istorice fascinante dintre imagistica si scriitura.

Scriind aceasta naratiune, m-am bazat pe trei reguli vag definite. În primul rând, daca nu exista nicio modalitate de a ilustra un anumit lucru, atunci nu vorbi despre el. Alegerea celor aproximativ trei sute cincizeci de ilustratii care sa redea amploarea istoriei artei universale seamana cu mersul pe sârma. Multi vor fi consternati de tot ceea ce nu a fost mentionat aici; mai multi vor fi plictisiti de citirea prea multor nume carora le lipseste o fata. Atunci când a fost absolut necesar sa mentionez o personalitate sau un fenomen care nu a putut fi ilustrat, am adoptat o strategie de genul ""seamana mai degraba cu"". Altfel, efectiv am considerat ca este mai bine sa ignor tot ceea ce nu pot sa prezint.

În al doilea rând, respecta ordinea cronologica. Acest obiectiv al crearii unui text placut la lectura nu s-a dovedit întotdeauna strict posibil, mai ales în cazul în care subiectul discutiei se muta de la o tara la alta, dar sper ca modul în care acest lucru a fost realizat aici reveleaza atât contrastele dintre o regiune si alta, cât si afinitatile interculturale.

Titlul pe care l-am ales - Oglinda lumii - indica cea de-a treia regula de lucru. Vad istoria artei ca pe o suprafata care reflecta istoria lumii în toata amploarea ei, mai degraba decât ca pe o fereastra deschisa catre un tarâm estetic independent. Voi presupune ca istoricul schimbarilor artistice reflecta cumva memoria schimbarilor sociale, tehnologice, politice si religioase, oricât de inversate si de remodelate s-ar dovedi aceste reflectari.

Oglinzile pot functiona doar cu lumina pe care o primesc, si totusi, ele ne pot revela lucrurile într-o lumina noua. Mai mult, titlul pe care l-am ales exprima si crezul meu - operele de arta pot revela realitati care ar ramâne altfel în obscuritate, si ele pot avea rolul de cadre pentru adevar. Crearea acestor obiecte, mai degraba decât statutul lor ulterior, va fi dominanta acestei povesti. Motivul principal pentru care sunt pasionat de istoria artei este acela ca ea pare sa ma apropie de niste lucruri extraordinare si de oamenii care le-au creat. Sper sa va pot transmite macar o parte din aceasta pasiune.

Limba:romana

Nr.pagini:495

Dimensiuni:

An aparitie:2007

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0260 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.