Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului

thumb
Preț: 35,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2015
Pagini: 200
Format: 17X24

DESCRIERE

Psihodiagnoza si evaluarea clinica a copilului si adolescentului - Steliana Rizeanu


Psihologie clinică: delimitări conceptuale

1. Definirea psihologiei clinice

Psihologia clinică este ştiinţa care studiază mecanismele psihologice implicate în starea de sănătate şi boală (David, 2006). Există două componente în cadrul psihologiei clinice:

• prima se referă la investigarea mecanismelor psihologice implicate în promovarea şi optimizarea sănătăţii şi prevenirea patologiei;

• a doua se referă la investigarea mecanismelor psihologice implicate în patologie.

Deci, în sens larg, psihologia clinică se referă la investigarea mecanismelor psihologice implicate în sănătate şi boală iar, în sens restrâns, la mecanismele psihologice implicate în sănătatea şi patologia psihică, aşa cum apare în DSM-IV, Manualul de Diagnostic şi Statistică a Tulburărilor Mentale (David, 2006).

Anzieu (1983) defineşte psihologia clinică drept o psihologie individuală şi socială, normală şi patologică, ce se referă la nou-născut, copil, adolescent, tânăr, adult, om în puterea vârstei, fiinţa care îmbătrâneşte şi care, până la urmă, moare.

Cercetările în domeniu afirmă că nu există nicio posibilitate de a defini în mod pragmatic, pe nişte baze ştiinţifice, ce înseamnă să fii normal.

Rezultatele unor studii extensive efectuate în ţările occidentale confirmă faptul că între o treime şi jumătate din populaţia generală ar fi afectată de cel puţin o tulburare mentală de-a lungul vieţii şi că majoritatea persoanelor ce prezintă tulburări mentale nu vin niciodată la un consult (Doron, 2006).

……………

…psihologia clinică este o ramură a psihologiei care are propria cercetare fundamentală şi aplicată, de exemplu:

“constructul cogniţiei iraţionale” este utilizat atât în tratatele de psihologie generală, cât şi în cele de psihologie educaţională,
psihologia muncii sau psihologie pastorală.

David (2006) precizează faptul că psihologia clinică are următoarele caracteristici:

1. Diferenţele culturale sunt luate în considerare în psihologia clinică, în măsura în care sănătatea şi boala sunt influenţate de factori culturali, spre deosebire de neuroştiinţe care nu investighează aspectul cultural;

2. Psihologia clinică acoperă toate etapele de vârstă, deci pune accent şi asupra particularităţilor de vârstă; practica psihologiei clinice în cazul copilului şi adolescentului are următoarele particularităţi:

• consultaţia este cerută de cele mai multe ori de către părinte sau însoţitor;

• când decidem ce este patologic şi ce este normal trebuie să ţinem cont de stadiul de dezvoltare al copilului (urinatul în pat);

• în terapia copiilor sunt implicate mai mult metode nonverbale şi indirecte.

……………

CUPRINS:

Prefata / 9

CAPITOLUL I
Psihologie clinica: delimitari conceptuale / 13
1. Definirea psihologiei clinice / 13
2. Criterii ale dezvoltarii psihice normale / 15
3. Competentele psihologului clinician / 20

CAPITOLUL II
Psihodiagnostic si evaluare clinica: concepte de baza / 24
1. Definirea termenilor de psihodiagnostic si evaluare clinica / 24
2. Factorii etiologici ai bolii / 27
3. Examenul psihologic / 28
4. Limitele psihodiagnosticului si evaluarii clinice / 31

CAPITOLUL III
Psihodiagnostic multiaxial conform DSM IV / 33
1. Definirea tulburarii mentale / 33
2. Prezentarea principalelor axe ale DSM IV-TR si a continuturilor acestora / 34

CAPITOLUL IV
Psihodiagnostic si evaluare clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 41
1. Psihodiagnostic si evaluare clinica validate stiintific / 41
a. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile de pe Axa I a DSM - SCID I / 42
b. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Clinice de Personalitate de pe Axa II a DSM - SCID II / 43
c. Interviul Clinic Structurat pentru Tulburarile Sugarului, Copilului si Adolescentului KID-SCID / 43
d. Sistemul de Evaluare Clinica SEC / 47
e. Platforma de Psihodiagnostic si Evaluare Clinica Validata Stiintific PEC / 48
2. Etapele procesului de diagnostic si evaluare clinica / 48
3. Componentele psihologice investigate in cursul interviului clinic / 51

CAPITOLUL V
Conceptualizarea clinica / 54
1. Definirea conceptualizarii clinice / 54
2. Conceptualizarea clinica in orientarea cognitiv-comportamentala / 54
3. Prototipul unui demers terapeutic / 58

CAPITOLUL VI
Evaluarea cu ajutorul testelor psihologice / 60
1. Definitia testelor / 60
2. Caracteristicile psihometrice ale testelor / 62
3. Clasificarea testelor / 66
4. Aspecte etice in aplicarea testelor / 67

CAPITOLUL VII
Psihodiagnosticul tulburarilor diagnosticate in perioada copilariei si adolescentei / 70
1. Evaluarea psihologica a copilului si adolescentului / 70
2. Testele psihologice utilizate in psihodiagnoza copilului si adolescentului / 75
3. Tehnici expresiv-creative utilizate in psihodiagnoza si terapia copilului / 79

CAPITOLUL VIII
Psihodiagnosticul tulburarilor hiperchinetice si opozante / 83
1. Caracteristici si clasificare / 83
2. Programul terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperchinetic si opozant – THOP / 86
3. Etapele programului THOP si principii de organizare / 90
4. Scale de diagnosticare a tulburarii de hiperactivitate cu deficit de atentie ADHD / 92

CAPITOLUL IX
Psihodiagnosticul tulburarilor anxioase / 94
1. Tulburarile anxioase / 94
2. Criteriile de diagnostic pentru anxietatea generalizata / 96
3. Evaluarea atacului de panica / 97
4. Instrumente de diagnosticare a anxietatii si a atacului de panica / 99

CAPITOLUL X
Psihodiagnosticul tulburarilor depresive / 103
1. Depresia la copii si adolescenti / 103
2. Criteriile de diagnostic ale unui episod depresiv major / 106
3. Instrumente de diagnosticare a depresiei / 108
4. Factorii de risc ai aparitiei depresiei la adolescenti / 117

CAPITOLUL XI
Psihodiagnosticul tulburarilor in legatura cu o substanta / 120
1. Definirea termenilor / 120
2. Factorii de risc ai abuzului de droguri la adolescenti / 121
3. Evaluarea psihologica a tulburarilor in legatura cu o substanta / 123

CAPITOLUL XII
Evaluarea stadiului schimbarii individuale / 127
1. Modelul transteoretic al schimbarii umane / 127
2. Teoria motivatiei PRIME/ 131

CAPITOLUL XIII
Psihodiagnosticul jocului de sansa patologic / 133
1. Jocul de sansa patologic: definire, caracteristici / 133
2. Criteriile de diagnosticare a jocului de sansa patologic / 135
3. Instrumente de diagnosticare pentru jocul de sansa patologic / 137

CAPITOLUL XIV
Vulnerabilitate si rezilienta / 143
1. Risc si vulnerabilitate / 143
2. Modele explicative ale factorilor de risc / 144
3. Evaluarea factorilor de risc / 145
4. Rezilienta: definire, caracteristici / 146
5. Evaluarea rezilientei / 149

CAPITOLUL XV
Raportul psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
1. Elementele raportului psihodiagnostic si de evaluare clinica / 153
2. Model de raport psihodiagnostic si de evaluare clinica / 154

Limba:Romana
Pagini: 200
Dimensiuni: 17X24
Data aparitiei:2015

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie

Cărți noi - Carti Psihologie, Sociologie

Created in 0.0231 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.