Yoga Sutras. Patanjali

thumbthumb
Preț: 43,60 lei
Disponibilitate: în stoc - in stoc
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 592

DESCRIERE

Această carte valoroasă oferă un manual complet pentru studiul şi practica Sistemului Yoga. Disciplina meditativă a eliberării este numită Raja Yoga, sau Yoga Regală - yoga celor opt etape.

Aceste învăţături nemuritoare sunt nişte comori care merită citite şi recitite mereu de către căutătorii spirituali.

Clasicele Sutras revelează de cei puţin patru mii de ani învăţăturile yoghine despre etică, meditaţie şi posturi fizice, oferind direcţii de dezvoltare pentru stăpânirea minţii şi obţinerea armoniei fizice, emoţionale şi mentale.

Yoga înseamnă uniune, iar scopul ei este de a îl învăţa pe aspirantul la eliberarea spirituală cum să atingă Uniunea sau Absorbţia Spirituală în Dumnezeu.

Traducerea de faţă include un sub-comentariu remarcabil scris de marele filozof al Indiei străvechi, Shankara.

Atunci când te cufunzi în sutra-ele lui Patanjali, inima căii yoga ţi se dezvăluie în moduri profunde şi noi. Fie că eşti profesor sau un student ce doreşte aprofundarea practicii proprii, aceste învăţături îţi oferă învăţături nepreţuite ce te ajută să realizezi bucuria exterioară şi fericirea interioară a Sistemului Yoga.

Traducerea de faţă este o descoperire istorică: un comentariu necunoscut la Yoga sutra a înţeleptului Patafijali, scris de Sahkara, cel mai ilustru filozof al Indiei străvechi. Indiciile existente înclină să ne facă să credem că ar fi autentic, fiind datat aproximativ în jurul anului 700 e.n.

Mulţimea de referinţe la yoga din lucrările sale atestate au fost uneori considerate ca fiind concesii la ideile acceptate ale vremii sale şi nu neapărat propriile sale păreri.

Faptul că a ales să scrie un comentariu referitor la yoga înseamnă că aceasta reprezenta cu siguranţă un element central al propriului său punct de vedere, deşi el personal se opunea unora dintre doctrinele filozofice ale şcolii oficiale de yoga.

Iar dacă acest text este într-adevăr scris de âahkara, ne-am putea aştepta la o tendinţă din partea sa de a modifica aceste doctrine inacceptabile. Şi chiar aşa şi este.


Fragment din carte


Fructele lor sunt bucuria şi suferinţa, cauzate de virtute şi păcat.

Naşterea, durata vieţii şi experienţa ale căror agent cauzal este virtutea reprezintă fructe fericite; acelea ale căror agent cauzal este păcatul sunt dureroase. Durerea este inerent nefavorabilă, astfel încât yoghinul, chiar şi atunci când experimentează plăcerea, resimte tot durere, deoarece chiar şi plăcerea este nefavorabilă pentru yoghin.

Despre acumularea karma-ică s-a spus că poate să fie resimţită în viaţa actuală şi în vieţile viitoare. Există trei posibile fructificări ale acesteia: naşterea, durata vieţii şi experienţa. Fructele lor sunt bucuria şi suferinţa, cauzate de virtute şi păcat. Bucuria este fericirea, suferinţa este durerea. Bucuria şi suferinţa, luate ca pereche, sunt fructele acelor acţiuni.

Virtutea şi păcatul sunt de asemenea o pereche, şi acestea două sunt cauzele respective. Cauzalitatea celor două este un fapt, şi astfel s-a spus că virtutea şi păcatul sunt cauzele. Naşterea, durata vieţii şi experienţa ale căror agent cauzal este virtutea reprezintă fructe fericite; acelea ale căror agent cauzal este păcatul sunt dureroase.

Durerea este inerent nefavorabilă, astfel încât yoghinul, chiar atunci când experimentează plăcerea, resimte tot durere, deoarece chiar şi plăcerea este nefavorabilă pentru yoghin.

De ce?

Răspunsul este:

Sutra II.15


Datorită suferinţelor cauzate de către schimbări şi nelinişti şi samskara-urile acestora, şi datorită ciocnirii guna-urilor, pentru cel ce vede cu claritate, totul este doar suferinţă.

In toate cazurile, experienţa plăcerii este îmbibată de pasiunea-dorinţă ce provine dintr-o sursă conştientă sau inconştientă; aşadar, acumularea karma-ică este produsă de către pasiunea-dorinţă.

Cum se poate să fie suferinţă atunci când obiectul experienţei este fericirea? S-a spus deja (la II.5) că [Vyasa] va arăta că experienţa plăcerii este suferinţă.

Răspunsul este dat acum, pentru că în acel loc nu a fost explicat. Din cauză că suferinţa este rezultatul oricărei acţiuni, trebuie să se explice pe larg raţiunea faptului că aceasta reprezintă o consecinţă logică imediată a acţiunii.

Schimbările, neliniştile şi samskara-urile trebuie înţelese separat; neliniştile şi samskara-urile sunt suferinţă, iar schimbarea este ceva adăugat la această pereche.

Acestea sunt doar suferinţă, ele cauzează suferinţă, şi, datorită suferinţelor cauzate de către schimbări şi nelinişti şi de samskara-urile produse de ele, totul este doar suferinţă.

De ce totul? Deoarece cauzele sunt impurităţi care pot produce doar suferinţă. Naşterea, viaţa şi experienţa şi obiectele care cauzează depozite de impurităţi sunt cauze ale suferinţei; de aceea, totul este doar suferinţă.

Este aşa pentru toată lumea? Nu. El spune: pentru cel ce vede cu claritate. Acela care poate să distingă elementele impurităţilor este acela care vede clar; aceasta înseamnă că el recunoaşte impurităţile şi karma-ele şi roadele acestora, şi vede că ele sunt cauze care produc suferinţă în orice, totul fiind în mod esenţial o ciocnire a operaţiunilor guna-urilor în schimbări, nelinişti şi samskara-uri.

Pentru cei ce nu au această viziune clară, situaţia nu se prezintă aşa, dar pentru înţelept totul este suferinţă sau durere. Când cineva devine conştient că trece printr-o stare de suferinţă, chiar dacă este confuz, îşi va da totuşi seama doar de atât: ¥Sufăr".

Dacă ar discerne mai departe, ar gândi: ¥Această suferinţă va produce o altă suferinţă." Atunci s-ar ipostazia în cineva care vede cu claritate că toate acestea sunt suferinţă şi trebuie îndurate.

Astfel, chiar dacă cei ce nu deţin o viziune clară văd că suferă atunci când le este greu, ei totuşi nu conştientizează că respectiva suferinţă îi va duce din nou la suferinţă.

Dar cel ce vede că schimbarea este o cauză de suferinţă vede cu claritate, fiind o persoană pentru care totul este suferinţă.

------------------------------------


CUPRINS


Cuvânt înainte pentru cititor

Yoga
Textele yoga
Sub-comentariul lui Sahkara (vivarana)
Principalele concepte din text
Partea I. Samadhi
Partea a II-a. Mijloacele
Partea a III-a. Puterile
Partea a IV-a. Eliberarea supremă (kaivalya)
Cosmologia
Traducerea
Autenticitatea

Introducere de ordin tehnic

Textul
Orientarea către filozofia de tip Advaita a lui Sahkara
1. Orientarea filozofică
2. Orientarea practicii yoga
Variaţii în textul sutra-elor
Variaţii în textul lui Vyasa
Sahkara şi Yoga
Contradicţiile faţă de sutra-e
Contradicţiile referitoare la comentariul lui Vyasa
Diferenţa faţă de interpretarea lui Vacaspati
Vivarana şi Gita
Citate din scripturile sacre
Alţi comentatori
Digresiunea gramaticală
Polemica
Baza experimentală
Tehnicile yoga
Sutra-ele III. 35-37
Autenticitatea
Analogiile
Aforisme şi analogii
Partea I
Partea a II-a
Partea a III-a
Partea a IV-a

Limba: romana

Nr.pagini: 592

Dimensiuni: 13X20

An aparitie: 2013

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0417 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.